Tönköly

.
Nézzük meg, hogy ez a gabonaféle mi és mit érdemes róla tudni.

tönköly

A tönkölybúza (Triticum spelta vagy Triticum aestivum ssp. spelta) a pázsitfüvek családjába, a búza (Triticum) nemzetségbe tartozó gabonánk. Több mint 10 ezer éves faj, amely Dél-Nyugat-Ázsiából Mezopotámián keresztül került Európába, és mintegy 8000 éve a Kárpát-medencébe. Közel tucatnyi változata ismert.A tönkölybúza 160 évvel ezelőtt még a leggyakrabban termesztett gabona volt Európában. Törékeny kalásza és kisebb hozama miatt azonban „leváltották” a mai búzára.

A műtrágyát nem viselte el, kalászai hosszúra nyúltak, minősége romlott. Ráadásul erős pelyvája is speciális és költséges feldolgozást igényelt. Hazánkban a XIX. század végéig termesztették, majd termőterületét lassanként nagyobb terméshozamú, könnyebben betakarítható búzafajtáknak adták át. Ma az újra felfedezett természetes és minőségi élelmiszerek között a tönkölybúza új reneszánszát éli szerte Európában.



Gyógyító hatása:

„A tönkölybúza a legjobb gabonafajta. Meleg, zsíros és tápláló, mégis lágyabb, mint a többi búzafajta, aki ezt fogyasztja, annak vére és húsa egészségesebb lesz, lelkébe pedig boldog értelem és öröm költözik. Bármely formában fogyasztva ízletes”- írja Hildegard von Bingen (1098-1179), a ma már szentként tisztelt bencés apátnő, aki a tönkölyt csodatévő gyógyszerként alkalmazta.

Bizonyított, hogy napi 100-150 gramm teljes őrleményből származó tönköly termék (kenyér, pogácsa, keksz) képes
biztosítani az ember napi esszenciális aminosav-, vitamin- és ásványi anyag szükségletét. A teljes őrlésű tönkölyliszt energiatartalma közel 74 százalékkal nagyobb a közönséges búzáénál. Rendszeres fogyasztása áldásos mindenkire kiváló beltartalmi értékei és természetes eredetű nyersanyag-és rosttartalma miatt.

Értékes zsírokat, telítetlen zsírsavakat, zsírban oldódó vitaminokat (A,D,) és antioxidánsokat tartalmaz. A szénhidrát, amelyet tartalmaz, lassan szívódik fel, ezért egyenletesen adagolja a benne lévő cukrot. Fehérjetartalma 6-szor magasabb a közönséges búzához képest, ráadásul az emberi szervezet
számára sokkal jobban hasznosítható fehérjék alkotják.

Magas kovasavtartalma miatt jótékonyan hat a gondolkodásra és a koncentrációs képességekre. Bőrápoló hatása kedvező az idült bőrgyulladások gyógyítására. Nagy triptofán-tartalmával serkenti a szervezet szerotonin-termelését, ezért fogyasztása jó kedélyt teremt, és növeli az ellenálló-képességet.

Saját rendkívüli ellenálló-képességének köszönhetően nem szorul vegyszeres védelemre, sőt úgy tűnik, hogy még a sugárzásnak is ellenáll.

A tönkölyt kiváló lép-, hasnyálmirigy- és májerősítőként is ismerik. Szeléntartalmánál fogva a daganatos megbetegedések megelőzésében és gyógyításában lehet szerepe. Kedvező glikémiás indexe miatt cukorbetegek étrendjébe ugyancsak jól beilleszthető.

You may also like...